Banksy, ο ρομπέν των τοιχών
Οι περισσότεροι θα έχουν δει έργο του είτε στο διαδίκτυο είτε σε κάποιο έντυπο υλικό. Κάποιοι τυχεροί δε, ίσως να το έχουν δει και από κοντά. Ο λόγος για τον πολιτικά ακτιβιστή καλλιτέχνη Banksy και την μοναδική σε κριτική ευφυΐα, δουλειά του.
Η ηθελημένα άγνωστη του ταυτότητα σε συνδυασμό με το έργο του, τον έχει ανάγει σε αστικό μύθο. Σε μία από τις ελάχιστες συνεντεύξεις που έχει δώσει, γνωρίζουμε πως γεννήθηκε το 1974. Αντίθετα, γνωρίζουμε πολλά πράγματα για την εικαστική του διαδρομή από βιβλία που ο ίδιος έχει γράψει όπως το Wall and Piece (2005). Όσον αφορά όμως το πώς είναι, πιο εύκολο είναι να βρεθεί μια έγκυρη φωτογραφία του Έλβις (still alive) στην Ιπανίμα παρά του Μπάνκσυ. Η Daily Mail από την άλλη, υποστηρίζει σε άρθρο της πως μάλλον πρόκειται για τον Robin Gunningham από το Μπρίστολ. http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1034538/Graffiti-artist-Banksy-unmasked—public-schoolboy-middle-class-suburbia.html
Ίσως εύλογα να αναρωτηθεί κάποιος αν όλη αυτή η προσπάθεια μη ταυτοποίησης της πραγματικής προσωπικότητας του δημιουργού με το έργο ενέχει διαφημιστικές σκοπιμότητες. Η ταπεινή μου άποψη είναι πως όχι, για δύο λόγους. Πρώτον, όταν πρωτοεμφανίστηκε στον κόσμο του γκράφιτι την δεκαετία του ‘80, όλη αυτή η κουλτούρα θεωρείτω παράνομη. Δεύτερον ένας τόσο πολιτικά και κοινωνικά ευσυνείδητος καλλιτέχνης δεν θα μπορούσε παρά να θεωρήσει τον εαυτό του ως τον ενδιάμεσο των καταστάσεων και μηνυμάτων που προβάλονται στο έργο του και όχι ως τον αποκλειστικό ηθικό αυτουργό αυτών.
Το ανήσυχα δημιουργικό του πνεύμα δεν «περιορίστηκε» μόνο στους εξωτερικούς χώρους. Ας μην ξεχνάμε πως ο ένας καλλιτέχνης δεν μπορεί πάντοτε να λειτουργεί επ’ αόριστον εγκλωβισμένος σ’ ένα συγκεκριμένο τρόπο έκφρασης. Άλλωστε πολλά από τα πιό εξαιρετικά του έργα είναι μικρών διαστάσεων –προοριζόμενα για εσωτερικούς χώρους.
Το καλοκαίρι του 2009 το Bristol City Museum and Art Gallery παρουσίασε αναδρομική δουλειά του όπου η επισκεψιμότητα ξεπέρασε τους 300.000, ενώ το 2010 κυκλοφόρησε στις κινηματογραφικές αίθουσες ένα ντοκιμαντέρ για τον ίδιο με τίτλο Exit Through The Gift Shop.
Η σάτιρα του άλλοτε χιουμοριστική-ειρωνική και άλλοτε μελαγχολική, λειτουργεί ως οπτική γλώσσα αναγνωρίσιμη από μια ευρεία γκάμα ανθρώπων και πολύ συχνά στα έργα του πρωτοστατεί η παρακμή των σύγχρονων κοινωνιών και οι επιπτώσεις των αδικιών των αυτοαποκαλούμενων ανεπτυγμένων χωρών εις βάρος των υπολοίπων.
“There are four basic human needs; food, sleep, sex and revenge.”
“I need someone to protect me from all the measures they take in order to protect me. “
“All artists are willing to suffer for their work. But why are so few prepared
to learn to draw?”
-Banksy
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου