Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
«Φωτιά και λαύρα» κοστίζει η βενζίνη στους Έλληνες. Αν και δεν παίρνουμε το χρυσό μετάλλιο στην ακρίβεια, ωστόσο καταλαμβάνουμε την τέταρτη θέση με την τιμή στη σούπερ βενζίνη να είναι 1,68 ευρώ το λίτρο.
Στις τρεις πρώτες θέσεις, όπως φαίνεται και στο σχετικό πίνακα με την ακριβότερη βενζίνη, είναι η Νορβηγία (1,88 ευρώ το λίτρο), η Ιταλία (1,77 ευρώ το λίτρο) και η Τουρκία (1,73 ευρώ το λίτρο). Όσον αφορά την Super Plus, η Ελλάδα κατατάσσεται στην έκτη θέση, ενώ στο Ντίζελ τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, καθώς το συγκεκριμένο καύσιμο πωλείται στη χώρα σχετικά φθηνά, αλλά όχι πάμφθηνα όπως ισχύει στη Λευκορωσία, τη Ρωσική Ομοσπονδία και την Ουκρανία. Οι τρεις αυτές χώρες, είναι και οι φθηνότερες αγορές που συμφέρουν να αγοράσει κανείς καύσιμα.
Το εύλογο ερώτημα που δημιουργείται, είναι γιατί πωλείται τόσο ακριβά η βενζίνη στη χώρα μας. Η απάντηση που πήραμε στο «R» από παράγοντες της αγοράς, είναι μία: οι μεγάλοι φόροι. Παράγοντας του κλάδου αναφερόμενος στην πιο διαδεδομένη βενζίνη που είναι η αμόλυβδη, μας εξήγησε πως διαμορφώνεται η τελική τιμή. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι οι εταιρείες αγοράζουν από τα διυλιστήρια 0,62 ευρώ το λίτρο. Αν σε αυτή την τιμή προστεθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσηςπου είναι 0,684 ευρώ, τότε η τιμή αυξάνει στο 1,306 ευρώ. Στην τελευταία όμως πρέπει να προστεθεί και ο ΦΠΑ που είναι 0,30 ευρώ και έτσι εξηγείται γιατί η τελική τιμή που φθάνει στον καταναλωτή είναι 1,68 ευρώ το λίτρο. Το συμπέρασμα που συνάγεται από τα παραπάνω είναι ότι στο 1,68 ευρώ που είναι η τιμή του λίτρου περίπου το 1 ευρώ είναι φόροι.
Άλλος παράγοντας του κλάδου, αναφερόμενος ειδικότερα στις χώρες όπου η βενζίνη είναι πάμφθηνη, εξηγεί στο «R» ότι αυτό δεν οφείλεται σε κάποιο «θαύμα», αλλά στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν φόροι πάνω στο προϊόν. Είναι μηδενικοί. Το ίδιο ισχύει και σε αρκετά κράτη εκτός Ευρώπης. Για παράδειγμα στην Αμερική, το ένα γαλόνι που αντιστοιχεί σε 3,3 λίτρα κοστίζει (συνολικά) 2,8 δολ. δηλαδή 2,1 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή του λίτρου διαμορφώνεται στα 0,65 ευρώ, δηλαδή πιο κάτω και από την φθηνότερη χώρα της Ευρώπης στο συγκεκριμένο προϊόν που είναι η Λευκορωσία.
Ένα άλλο ερώτημα εξίσου σημαντικό για την ελληνική αγορά, είναι το που οφείλεται αυτή η μεγάλη ψαλίδα τιμών που παρατηρείται από πρατήριο σε πρατήριο. Παράγοντες αναγνωρίζουν ότι πράγματι συμβαίνει αυτό, αν και ξεκαθαρίζουν ότι πρόκειται για φαινόμενο που εντοπίζεται κατά βάση στα νησιά και συγκεκριμένα Κυκλάδες, Σποράδες και Δωδεκάνησα, για τα οποία έχουν γίνει κατά καιρούς και καταγγελίες για πανάκριβα καύσιμα.
Έτσι, συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, ενώ σήμερα στην Αθήνα, εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και πρατήρια μοιράζονται κέρδος μόλις 8 λεπτά στο λίτρο -από περίπου 15 που ήταν προ κρίσης- λόγω του ανταγωνισμού και της σκληρής μάχης που δίνεται για προσέλκυση πελατείας στα νησιά, τα συμβαλλόμενα μέρη μοιράζονται από 15 έως και 18 λεπτά το λίτρο (από 21 λεπτά που ήταν προ κρίσης).
Ακολουθεί αναλυτικός πίνακας με τις τιμές ανά καύσιμο σε διάφορες χώρες της Ευρώπης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου