Δευτέρα, 3 Φεβρουαρίου 2014

Αντισυνταγματικό το χαράτσι για τις εκπομπές αερίων στους λογαριασμούς της ΔΕΗ - (Ε.Τ.Μ.Α.Ε.Ρ)



Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το ΕΤΜΑΕΡ (πρώην τέλος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) προορίζεται για την αποζημίωση των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Το ύψος του καθορίζεται ανά εξάμηνο με αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).
Αντισυνταγματικό έκρινε το Β` τμήμα του ΣΤΕ το ειδικό τέλος μείωσης εκπομπών αερίων ρύπων (ΕΤΜΑΕΡ) που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ . Σύμφωνα με την προσωρινή απόφαση του ΣΤΕ δεν έχει 
χαρακτήρα ανταποδοτικού τέλους και ουσιαστικά αποτελεί φόρο. Η οριστική απόφαση θα έρθει όμως από την Ολομέλεια του δικαστηρίου στην οποία παραπέμφθηκε το θέμα.
Ενδεικτικά, το ύψος του ΕΤΜΑΕΡ για κατανάλωση 700 κιλοβατώρων κυμαίνεται γύρω στα 6,5 ευρώ.
Στις αποφάσεις του ΣτΕ σημειώνεται ότι το ΕΤΜΕΑΡ αποτελεί φόρο και όχι εδικό τέλος και αυτό γιατί το ΕΤΜΕΑΡ «δεν έχει το χαρακτήρα ανταποδοτικού τέλους». Και δεν τον έχει γιατί δεν αποτελεί ειδική αντιπαροχή, αλλά «αποβλέπει στην οικονομική ενίσχυση του ειδικού λογαριασμού του νόμου 2773/1999», με τον οποίο ρυθμίζονται θέματα παραγωγής και συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.
«Το ανταποδοτικό τέλος διακρίνεται από το φόρο κατά το ότι [...] καταβάλλεται, όμως, έναντι ειδικής αντιπαροχής» αναφέρει το Β΄ Τμήμα του ΣτΕ, με πρόεδρο τον αντιπρόεδρο Φιλοκτήμονα Αρναούτογλου και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Αριστόβουλο Βώρο.

Σύμφωνα επίσης με το ΣΤΕ η  δημόσια αυτή υπηρεσία «παρέχεται προεχόντως χάριν δημοσίου σκοπού, εξυπηρετούνται, όμως, με αυτήν ταυτοχρόνως και όποιοι την χρησιμοποιούν, που φέρουν και το βάρος των δαπανών της».
Σύμφωνα με το Συμβούλιο  ο νόμος 4001/2011, ο οποίος αναθέτει στον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να ορίσει τη μεθοδολογία διαμόρφωσης του ύψους του ΕΤΜΑΕΡ και αφετέρου, παρέχει εξουσιοδότηση στη ΡΑΕ να καθορίσει τον συντελεστή χρέωσης ανά κατηγορία καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας, είναι αντίθετος στο άρθρο 78 παράγραφος 4 του Συντάγματος. Το άρθρο αυτό του Συντάγματος καθορίζει την έννοια του φόρου και κάτω από ποιες προϋποθέσεις μπορεί αυτός να επιβληθεί. Κατά συνέπεια, το ΕΤΜΕΑΡ δεν μπορεί να καθοριστεί με υπουργική απόφαση, παρά μόνο με νόμο.
Λόγω της αντισυνταγματικότητας του θέματος, το Β' Τμήμα Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου παρέπεμψε προς οριστική κρίση το ζήτημα στην Ολομέλεια του ΣτΕ.
Πάντως, όπως έλεγαν σύμβουλοι Επικρατείας, η Ολομέλεια του ΣτΕ, δεν μπορεί να παρεκκλίνει από το σκεπτικό της απόφασης του Τμήματος. Και αυτό, γιατί η νομολογία του δικαστηρίου (παλαιότερες αποφάσεις) πάνω στο ζήτημα τί χαρακτηρίζεται φόρος και τί όχι, εδώ και αρκετά χρόνια, είναι ξεκάθαρη.
Έτσι, οι δικαστές της Ολομέλειας θα ακολουθήσουν την πεπατημένη και θα αποφανθούν ότι η επιβολή του ΕΤΜΕΑΡ είναι αντίθετη στο άρθρο 78 του Συντάγματος.
Να σημειωθεί ότι στο ΣΤΕ έχουν προσφύγει πολίτες της Αττικής, όπως και διάφορες εταιρείες, ζητώντας να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία καθορίστηκαν οι τιμές του ΕΤΜΕΑΡ για το β΄ εξάμηνο του 2013.

ΠΗΓΗ:alterthess.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου