Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2012

O «Χωρισμός»


O «Χωρισμός»: Μια ταινία για Όσκαρ που διχάζει το Ιράν (ΒΙΝΤΕΟ)
Leila-Hatami-and-Peyman-M-007
. Γρηγόρης Καυκιάς
Με τη Χρυσή Σφαίρα για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία τον περασμένο μήνα, τη Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Βερολίνου της προηγούμενης χρονιάς και μια δυνατή υποψηφιότητα για το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας αυτό το μήνα, η ταινία που σαρώνει τα βραβεία το ένα μετά το άλλο δεν είναι άλλη από τον «Χωρισμό», (τίτλος πρωτοτύπου «Α Separation»).
Είναι μάλλον ο πρώτος «χωρισμός» που δίνει τέτοια χαρά και δόξα στους Ιρανούς την ώρα που οι διεθνείς εντάσεις αυξάνονται και το καθεστώς απομονώνεται όλο και περισσότερο.
Οι πρώτες αντιδράσεις δεν άργησαν ωστόσο να φανούν πρόσφατα στην κρατική τηλεόραση όπου ο Ιρανός συγγραφέας Μασούντ Φερασάτι, υπέρμαχος του ισλαμικού καθεστώτος, δήλωσε πως «Η εικόνα της κοινωνίας μας που προβάλλει «ο Χωρισμός» είναι η βρώμικη εικόνα που επιδιώκει η Δύση».
Ταυτόχρονα επεσήμανε πως πίσω από αρκετές βραβεύσεις ταινιών στο παρελθόν κρύβονταν πολιτικά κίνητρα και ένα Όσκαρ για αυτή την ταινία δεν θα πρέπει να χαιρετιστεί από τους Ιρανούς αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Από τη μία οι ΗΠΑ μας επιβάλλουν κυρώσεις και από την άλλη βραβεύουν την ταινία μας. Νομίζω πως αυτή η βράβευση είναι μια ψευδαίσθηση. Δεν είναι μια καλή ταινία».


Αυτό που έχει σημασία εδώ είναι πως οι παρατηρήσεις του Φερασάτι έχουν απήχηση στο κοινό καθώς υποστηρίζονται και από άλλους σημαντικούς θιασώτες του καθεστώτος το οποίο υφίσταται κυρώσεις από την Δύση για το πυρηνικό του πρόγραμμα. Έτσι ανώτεροι κρατικοί αξιωματούχοι δεν είναι σε θέση να αποφασίσουν αν θα στηρίξουν την ταινία ή αν θα αντιταχθούν στους συντελεστές της.
Πρόκειται για την πέμπτη κατά σειρά, σημαντική ταινία του Φαρχάντι που περιγράφει την ιστορία δύο Ιρανών οικογενειών , η μία κοσμική της μεσαίας τάξης και η άλλη θρησκευτική της εργατικής τάξης, των οποίων οι τύχες σχετίζονται έντονα. Στην ταινία απεικονίζονται οι κοινωνικές εντάσεις στο σύγχρονο Ιράν ενώ απέσπασε μέχρι και την υποστήριξη της κυβέρνησης για την πραγματοποίησή της.
Η κριτική του Φαρχάντι ωστόσο, όπως αυτή διαφαίνεται μέσα από την ταινία ήταν σχετικά ήπια καθώς σύμφωνα με την Ιρανή κριτικό κινηματογράφου Παρβίζ Τζάχεντ «Η πολιτική προσέγγιση του Φαρχάντι στην ταινία δεν είναι άμεση αλλά έμμεση και προβάλλει τον χωρισμό με ασάφειες οι οποίες αφήνουν χώρο για διάφορες ερμηνείες».
Το μόνο βέβαιο είναι πως παρά τις υποψίες για τα κίνητρα των ξένων κριτών στα διεθνή φεστιβάλ η ευρεία αποδοχή του «Χωρισμού» από το κοινό δεν θα μπορούσε να μην οδηγήσει την ταινία του Φαρχάντι στις υποψηφιότητες των Όσκαρ, δίνοντας την ευκαιρία για μια ακόμα βράβευση σε μία τελετή που θα παρακολουθήσουμε τις επόμενες ημέρες.
Πηγή: Guardian

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου