Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2011

Μακελειό σε θάλασσα και στεριά προς εξυπηρέτηση μεγάλων και μικρών συμφερόντων


Σταυρογιάννη Λ.

    Σε μεγάλους ενεργειακούς παίκτες, εγχώριους και διεθνείς, παραδίδει ο υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Παπακωνσταντίνου δημόσια αλλά και ευπαθή περιουσία, τη θάλασσα για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων, ενώ κατεδαφίζει προστατευτικές διατάξεις της προκατόχου του Τ. Μπιρμπίλη, προσθέτοντας κι άλλες χρήσεις στις εκτός σχεδίου περιοχές ή ευτελίζοντας τον σχεδιασμό και δημιουργώντας τετελεσμένα. Στο νομοσχέδιο "Νέος τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών δόμησης και ελέγχου κατασκευών" περιλαμβάνεται πλήθος άσχετων μεταξύ τους "λοιπών διατάξεων".

    Δημόσια και ευπαθής περιουσία στα χέρια μεγάλων ενεργειακών παικτών, με υπογραφή Παπακωνσταντίνου
    Έτσι, αλλάζει τον νόμο 3851/2010 για την επιτάχυνση ανάπτυξης των ΑΠΕ, ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να καταλάβουν χωρίς κανέναν περιορισμό, περιβαλλοντικό ή άλλο, οποιαδήποτε θαλάσσια έκταση για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικές εγκαταστάσεις. Με τα κριτήρια του νόμου που κατεδαφίζεται είχε ανατεθεί στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) η εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (με ημερομηνία ολοκλήρωσης το τέλος του έτους), η οποία θα προσδιόριζε τα κατάλληλα θαλάσσια οικόπεδα και μετά από διαγωνισμό το Δημόσιο και με έσοδα για το κράτος θα τα "ενοικίαζε". Τώρα παραχωρούνται (παράγραφος 21, άρθρου 42).
    Απροκάλυπτα στην εισηγητική έκθεση αναφέρεται ότι "τροποποιείται η σχετική μεταβατική διάταξη του Ν. 3851/2010 για την επίσπευση των επενδύσεων σε θαλάσσια αιολικά πάρκα, επιτρέποντας στα αιτήματα που είχαν υποβληθεί στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προ της ισχύος του νόμου να προχωρήσουν με την αδειοδοτική διαδικασία που προβλέπεται και για τις χερσαίες εγκαταστάσεις". Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος του ΔΟΛ, Στ. Ψυχάρης, με άρθρα του είχε κατακεραυνώσει τις "αστοχίες" του προηγούμενου νόμου...

    Τσιμέντο να γίνει

    Άλλη διάταξη φορτώνει και με άλλες χρήσεις και τσιμέντο τις εκτός σχεδίου περιοχές. Αλλάζει διάταγμα του 1985 για να προσθέσει κατά παρέκκλιση πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα και καταστήματα που προορίζονται για τη διοργάνωση κοινωνικών εκδηλώσεων με απλή υπουργική απόφαση και ύψος κτηρίων 9 μέτρα και επιφάνεια ορόφων 600 τ.μ. Επίσης στο άρθρο 42 παρ. 16 νομιμοποιούνται συνεργεία αυτοκινήτων, αρτοποιεία, εργαστήρια ζαχαροπλαστικής κ.λπ., η λειτουργία των οποίων δεν προβλεπόταν από τους θεσμοθετημένους πολεοδομικούς κανόνες. Στην αιτιολογική έκθεση γίνεται λόγος μάλιστα για κοινωνική έκρηξη αν δεν νομιμοποιηθούν. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι, "εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις πυρασφάλειας" και το ακατανόητο προϋποθέσεις "αποδεδειγμένης λειτουργίας", μπορούν να αποκτήσουν προσωρινή άδεια λειτουργίας τριών ετών, η οποία μπορεί να παραταθεί με απόφαση των αρμοδίων υπουργών. Με αυτό τον τρόπο ακυρώνεται κάθε σχεδιασμός και δημιουργούνται τετελεσμένα.
    Διαγράφεται διάταξη του νόμου 3937/2011 για τη βιοποικιλότητα, η οποία καταργούσε νόμο του 2005 με τον οποίο αποχαρακτηριζόταν η αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας εκάτερωθεν του εθνικού οδικού δικτύου σε βάθος 600 μέτρων. Με το νομοσχέδιο επανέρχεται και η... διευκρίνιση ότι εφαρμόζεται για όσες αιτήσεις έχουν υποβληθεί πλήρεις φάκελοι στις αρμόδιες υπηρεσίες πριν από τη δημοσίευση του νόμου 3937/2011. Χοντροκομμένο ρουσφέτι, δηλαδή. Η συνήθης πρακτική όταν αλλάζει το πολεοδομικό καθεστώς είναι να επιτρέπεται η εκτέλεση μόνον των οικοδομικών αδειών οι οποίες έχουν εκδοθεί.
    Πλήθος ερωτημάτων δημιουργεί η αλλαγή άλλης διάταξης του ίδιου νόμου, η οποία επέτρεπε στα τυφλά οικόπεδα να κτισθούν εφόσον παραχωρούνταν ιδιωτικός χώρος για να ενταχθεί στο δίκτυο των κοινόχρηστων χώρων του οικισμού. Στην τωρινή εκδοχή προβλέπεται πως "η διαδικασία κύρωσης του δικτύου κοινόχρηστων χώρων μπορεί να περιλάβει και τμήματα ακινήτων που είχαν τεθεί μέχρι τη δημοσίευση του νόμου 3937/2001 σε κοινή χρήση, ακόμα και αν οι σχετικές πράξεις παραχώρησης δεν έχουν μεταγραφεί, τηρουμένων και των λοιπών προϋποθέσεων του άρθρου 35 του ν. 3937/2011".

    Λοιπές παρανομίες

    Άλλες "λοιπές διατάξεις" παρατείνουν έως τα τέλη του 2013 τη λειτουργία παράνομων κατασκηνώσεων και παιδικών εξοχών σε δημόσια δάση και δασικές εκτάσεις και σε περιοχές εκτός σχεδίου. Για να νομιμοποιηθούν "υποχρεούνται να λάβουν απόφαση παραχώρησης ή εγκατάστασης, οικοδομική άδεια και άδεια λειτουργίας σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις" και να αποκτήσουν περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας.
    Ακόμη παρέχεται η δυνατότητα χωροθέτησης Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών εντός υφιστάμενων ή ιδρυόμενων κοιμητηρίων ή σε επαφή με αυτά χωρίς να τίθεται ως πρόσθετη προϋπόθεση ότι η χρήση αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με τις ισχύουσες στην περιοχή πολεοδομικές ρυθμίσεις. Και ο αχταρμάς των διατάξεων του νομοσχεδίου - σκούπα συνεχίζεται. Μετά από καταδίκη για την απουσία προστατευτικού καθεστώτος στη Δυτική Μήλο, όπου και το ενδημικό είδος οχιάς, εκδόθηκε το 2006 Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία καθορίζονται όροι και περιορισμοί για την προστασία, διατήρηση και διαχείριση της φύσης και του τοπίου σε χερσαία και υδάτινα τμήματα, η ισχύς της οποίας έληξε προ πολλού, στα τέλη του 2009. Από τότε δεν εκδόθηκε Προεδρικό Διάταγμα προστασίας κατά τη νομολογία του ΣτΕ. Με το νομοσχέδιο επαναφέρεται σε ισχύ η... ληγμένη ΚΥΑ έως την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος. Αλλά ακόμη κι αν αυτό δεν εκδοθεί, έτσι ακριβώς αναφέρεται στη διάταξη, η ΚΥΑ μπορεί να ισχύει για πέντε χρόνια από τη δημοσίευση του νόμου...

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου